Szukaj
Reklama

Zwolnice - co to jest?

Zwolnice – co to jest?

Są to przekładnie zębate montowane przy kołach napędowych w pojazdach terenowych i użytkowych, takich jak traktory, pojazdy budowlane czy ciężarówki. Zwolnice stosuje się głównie w celu zwiększenia momentu obrotowego, bez konieczności zwiększania rozmiaru innych mechanizmów (m.in. różnicowego oraz skrzyń biegów i rozdzielczej).

Jakie zwolnice?

W praktyce stosowane są trzy rodzaje zwolnic. Pierwszy z nich stanowi przekładnia obiegowa umieszczona w piastach kół. Jest to zwarta konstrukcja nie powodująca zmiany prześwitu pod obudową mostu. Prześwitu nie zwiększa również zwolnica różnicowa umieszczona w piastach kół (jej konstrukcja przypomina mechanizm różnicowy). Trzeci rodzaj zwolnic to przekładnia walcowa o uzębieniu zewnętrznym lub wewnętrznym, umieszczona w oddzielnej obudowie. W odróżnieniu od dwóch pierwszych zwiększa ona prześwit pod obudową mostu.

Gdzie montowane – ze sztywnym mostem napędowym

Zwolnice stosowane są nie tylko w celu modyfikacji przełożeń, ale również w przypadku podniesienia lub obniżenia prześwitu. Takie zwolnice są montowane seryjnie m.in. w ciężarówce Unimog czy wojskowych wersjach UAZ-ów z tzw. mostami portalowymi (potocznie nazywanych afganami). Ponadto zwolnice są stosowane powszechnie w ciągnikach rolniczych.

Gdzie montowane – z niezależnym zawieszeniem

Zwolnice stosuje się również w pojazdach z zawieszeniami niezależnymi. Przykładem jest Hummer H1, w którym montowane są klasyczne zwolnice z przekładnią walcową o uzębieniu zewnętrznym. Pojazd można również osobno doposażyć w zwolnice, jako oddzielne akcesoria terenowe. Chodzi głównie o samochody terenowe przeznaczone do tzw. rajdów przeprawowych.

Reklama

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł