Szukaj
Reklama

Zestaw naprawczy do opon - co to jest?

Zestaw naprawczy – co to takiego?

Jest to rozwiązanie stosowane w nowoczesnych samochodach pozwalające na samodzielną naprawę przebitej opony, eliminujące jednocześnie konieczność wożenia z sobą koła zapasowego (tzw. dojazdowego) w bagażniku samochodu. Standardowy zestaw naprawczy składa się z dwóch elementów. Jednym z nich jest pojemnik z płynem uszczelniającym, drugim zaś kompresor umożliwiający rozprowadzenie płynu wraz z powietrzem we wnętrzu opony. Kompresor jest przystosowany do podłączenia go do samochodowej instalacji elektrycznej, czyli w większości przypadków do gniazda zapalniczki.

Jak używać zestawu naprawczego?

W przypadku stwierdzenia przebicia w oponie należy wprowadzić płyn uszczelniający do jej wnętrza, a następnie rozprowadzić go wraz z powietrzem za pomocą kompresora. Czynność tę wykonujemy poprzez zawór powietrza, a następnie dopompowujemy koło do uzyskania odpowiedniego ciśnienia umożliwiającego jazdę. Zazwyczaj producenci zestawów naprawczych zalecają, aby na odcinku kilometra lub dwóch jechać bardzo ostrożnie, mając na uwadze równomierne rozprowadzenie się płynu uszczelniającego wewnątrz opony. Następnie należy się zatrzymać i sprawdzić stan uszczelnienia opony. Jeśli nie uchodzi z niej powietrze, wtedy możemy spokojnie pokonać dystans co najmniej 50 kilometrów, utrzymując jednak maksymalną prędkość w granicach 60 km/h. Po dojechaniu na miejsce należy udać się jak najszybciej do specjalistycznego warsztatu, aby profesjonalnie usunąć powstałe przebicie.

Zestaw naprawczy – za i przeciw

Zestawy naprawcze sprawdzają się najlepiej w tych przestrzeniach bagażowych samochodów, w których z różnych względów trudno zmieścić pełnowymiarowe piąte koło, lub dojazdówkę. Dotyczy to głównie pojazdów wyposażonych w instalację LPG lub CNG (w przestrzeni przeznaczonej na koło zapasowe zamontowany jest zbiornik gazu). Minusem zestawów naprawczych jest możliwość „załatania” jedynie niewielkiego przebicia (do 4 mm) i to takiego, które powstało na bieżniku opony – nie da się w ten sposób naprawić uszkodzeń na jej bokach. Może wystąpić również problem ze zwulkanizowaniem takiej opony w specjalistycznym warsztacie. W niektórych przypadkach będą bowiem trudności z całkowitym usunięciem preparatu uszczelniającego użytego do doraźnego naprawienia opony.

Reklama

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł