Szukaj
Reklama

Uszczelka podgłowicowa - co to jest?

Uszczelka podgłowicowa – co to jest i do czego służy?

To element umieszczony między głowicą a kadłubem silnika, przez który odpowiednimi kanałami przepływają olej i płyn chłodniczy. Zadaniem uszczelki podgłowicowej jest izolacja tych cieczy od siebie, a w szczególności zapobieganie przedostawania się płynu chłodniczego do cylindrów. Ponadto element ten izoluje część głowicy i bloku silnika od komór spalania, które nagrzewają się do ponad 2 tys. st. C. Uszczelka podgłowicowa musi wytrzymywać również wysokie ciśnienie pochodzące z komór spalania, dochodzące nawet do około 200 barów.

Co się psuje – typowe objawy

O uszkodzonej (pękniętej) uszczelce może świadczyć nierówna praca silnika, która ustępuje po jego nagrzaniu lub regularne ubytki płynu chłodniczego. Do pęknięcia uszczelki podgłowicowej można również doprowadzić wprowadzając silnik na wysokie obroty jeszcze przed właściwym jego dogrzaniem (szczególnie wrażliwe są sześciocylindrowe jednostki rzędowe). Przegrzewanie się silnika, a co za tym idzie uszkodzenie uszczelki, może być również spowodowane niewłaściwie działającym układem chłodniczym lub stosowaniem nieodpowiedniego płynu chłodzącego.

Jak diagnozować?

Przed właściwą wymianą uszczelki bada się ciśnienie sprężania mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrach (przy użyciu specjalnego przyrządu). W przypadku gdy w jednym z cylindrów jest ono zbyt niskie, dla zbadania nieszczelności przeprowadza się tzw. próbę olejową. Polega ona na wlaniu do cylindrów o niskim ciśnieniu sprężania małej ilości oleju i obserwacji wahań ciśnienia. Jeśli ciśnienie gwałtownie narasta i osiąga maksymalną wartość, wtedy sytuacja jest stabilna. Natomiast gdy ciśnienie na początku jest dość niskie i utrzymuje się przez cały czas pracy silnika, wtedy można wnioskować o nieszczelności zaworów lub pękniętej uszczelce pod głowicą.

Jak wymieniać?

Należy odłączyć cały osprzęt (łącznie z kolektorami) od głowicy silnika, a następnie odkręcić śruby i nakrętki mocujące. Po demontażu pękniętej uszczelki usuwa się jej resztki. Przed założeniem nowej należy starannie oczyścić i odtłuścić podłoże. Często również zdarza się, iż na skutek przegrzania deformacje korpusu i głowicy silnika są na tyle duże, że uszczelka nie będzie do nich dobrze przylegać. Wykonuje się wtedy tzw. planowanie głowicy, czyli poddaje się ją procesowi skrawania, który wyrówna powierzchnię styku. Nową uszczelkę podgłowicową można przykleić specjalną masą uszczelniającą lub użyć do tego celu specjalnego silikonu odpornego na wysokie temperatury. Ostatni krok to położenie głowicy na kadłubie silnika i przykręcenie jej śrubami (po kilku dniach od założenia nowej uszczelki, należy ponownie je dokręcić).

Reklama

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł