Szukaj
Reklama

Turbodziura - co to jest?

Turbodziura – co to jest i gdzie występuje?

To opóźnienie reakcji silnika doładowanego turbosprężarką na naciśnięcie pedału gazu (nie występuje w jednostkach doładowanych kompresorem). Główną przyczyną powstawania turbodziury, jest brak mechanicznego połączenia wirnika turbosprężarki z silnikiem. Wirnik napędzany jest gazami spalinowymi, które muszą mieć odpowiednią prędkość. Ta ostatnia jest natomiast zależna od obrotów silnika i stopnia jego obciążenia. Zależność ta skutkuje tym, iż energia gazów wydechowych jest niewystarczająca do rozpędzania turbosprężarki, a ciśnienie doładowania ma wartość niewspółmiernie niską w stosunku do stopnia otwarcia przepustnicy.

Kiedy powstaje?

Turbodziura w samochodach osobowych powstaje głównie w niskim zakresie prędkości obrotowej silnika, ponieważ turbosprężarka zaczyna dopiero efektywnie wykorzystywać energię spalin w przedziale około 1400-2000 obr./min. Odczuwalna jest wtedy wyraźna poprawa przyspieszenia. Turbodziura powstaje również w momencie zamykania przepustnicy, czyli np. w trakcie hamowania, zwalniania lub zmiany przełożeń. W momencie zamknięcia przepustnicy w układzie wydechowym brak właściwej energii spalin i wirnik turbosprężarki zaczyna zwalniać.

ALS (z ang. Anti-Lag System) – co to jest i jak działa?

Efekt turbodziury można zmniejszyć poprzez zastosowanie specjalnego systemu ALS (montowany głównie w samochodach wyczynowych). Jest to układ podtrzymania ciśnienia doładowania, który dawkuje paliwo i powietrze do kanału wydechowego przed turbosprężarką, w momencie zamknięcia przepustnicy. W konsekwencji mieszanka spala się prawidłowo, co skutkuje podtrzymanie prędkości i znaczące ograniczenie efektu turbodziury.

Reklama

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł