Szukaj
Reklama

Turbodoładowanie - co to jest?

Rozwiązanie mające na celu zwiększenie osiągów silnika poprzez doprowadzenie do komory spalania większych ilości powietrza. W turbodoładowaniu wykorzystuje się turbosprężarkę, która zbudowana jest z turbiny umieszczonej w układzie wydechowym oraz pompy zlokalizowanej w przewodzie dolotowym. Oba elementy składowe turbosprężarki zamontowane są na wspólnym wałku. Wydobywające się z ogromną prędkością z silnika gazy spalinowe wprawiają w ruch łopatki turbiny. Wirujące łopatki wprawiają w ruch wirnik pompy, która zaczyna tłoczyć do silnika nadmiarowe powietrze. Silniki turbodoładowane umożliwiają uzyskanie wysokich mocy z niskich pojemności skokowych. Ich podstawową wadą jest turbodziura, czyli bezwładność kół łopatkowych (turbodoładowanie zaczyna dopiero funkcjonować, gdy silnik osiągnie odpowiednie obroty, zatem przy niskich prędkościach obrotowych zalety turbodoładowania praktycznie nie są odczuwalne). Producenci zdołali sobie z tym częściowo poradzić stosując turbosprężarki o zmiennej geometrii łopatek. Innym sposobem, stosowanym od kilku lat przez koncern VW, jest podwójne doładowanie (kompresorem oraz turbosprężarką), patrz TSI. Czytaj doładowanie.
Reklama

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł