Szukaj
Reklama

Transaxle - co to jest?

Transaxle – co to jest?

Jest to rozwiązanie, w którym układ przeniesienia napędu w postaci skrzyni biegów i mechanizmu różnicowego, jest zintegrowany w okolicach tylnej osi napędowej, przy jednoczesnym umiejscowieniu silnika z przodu pojazdu.

Jak to działa – zalety

W przypadku pojazdu z rozwiązaniem transaxle znacznie lepiej rozłożona jest masa ze względu na to, iż z przodu zamontowany jest silnik, z tyłu zaś skrzynia biegów. Z uwagi na znacznie większy moment bezwładności wokół pionowej osi nadwozia, pojazd dużo lepiej prowadzi się na drodze utrzymując właściwy tor jazdy.

Jak to działa – wady

Największym problemem w układzie transaxle jest konieczność montowania długiego wału napędowego. Wiruje on z prędkością obrotową silnika, a ponadto charakteryzuje się znacznym momentem bezwładności. Jest to szczególnie szkodliwe w przypadku umieszczenia sprzęgła przy silniku, ponieważ w znacznym stopniu wpływa na obniżenie trwałości skrzyni biegów (w szczególności synchronizatorów). Rozwiązaniem tego problemu jest umieszczenie wału napędowego wewnątrz nieruchomej rury odbierającej momenty zginające. Dzięki temu wał jest wtedy poddawany wyłącznie naprężeniom skręcającym, co sprzyja zmniejszeniu jego bezwładności.

Gdzie montowany?

Układ transaxle jest montowany m.in. w Mercedesie SLS, Nissanie GT-R i Lexusie LF-A. Jeśli chodzi o wcześniejsze modele, to wśród najważniejszych warto wymienić Alfę Romeo 75 oraz Porsche 928 i 944.

Reklama

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł