Szukaj
Reklama

Start&Stop - co to jest?

System Start&Stop – co to jest?

Jest to układ, którego zadaniem jest wyłączanie silnika podczas krótkotrwałego postoju, np. na czerwonym świetle na skrzyżowaniu, a następnie jego ponowny rozruch. W swoim założeniu system Start&Stop ma wpływać na ograniczenie zużycia paliwa oraz obniżenie poziomu emisji CO2 do atmosfery.

Kto montuje?

Obecnie układ wyłączający silnik podczas krótkotrwałego postoju, montują praktycznie wszyscy producenci samochodów. Jako pierwszy do swoich modeli – C2 i C3, wprowadził system Start&Stop Citroen, a następnie BMW (pod swoją nazwą – Efficient Dynamics). Prace nad stworzeniem układu wyłączającego i włączającego silnik, były już prowadzone od lat 70. ubiegłego wieku, zaś w latach 90. układ montowany był m.in. w Volkswagenach (Golfie i Lupo 3L), a także Audi A2 3L.

Jak to działa?

Wyłączenie i ponowne włączenie silnika następuje w różny sposób – w zależności od zamontowanej przekładni (wszystkie systemy pokładowe działają przy tym bez żadnych zmian, jak podczas normalnej pracy silnika). W samochodach ze skrzynią manualną, wyłączenie jednostki napędowej odbywa się po ustawieniu dźwigni w pozycję luzu i puszczeniu sprzęgła. Wznowienie pracy silnika następuje po wybraniu biegu (w wielu modelach specjalny sterownik dba o ustawienie tłoków w takim układzie, aby maksymalnie ułatwić jego ponowne uruchomienie). W przypadku pojazdów z automatyczną skrzynią biegów, silnik wyłącza się w momencie naciśnięcia pedału hamulca, wznowienie pracy następuje po jego puszczeniu.

Jakie są konsekwencje stosowania systemu Start&Stop?

W samochodach wyposażonych w ten układ, najbardziej narażone na szybkie zużycie są akumulatory (ich żywotność wynosi w granicach 2-3 lat). Dlatego też stosuje się w nich specjalne baterie doposażone w czujnik EBS (z ang. Electronic Battery Sensor). Jego zadaniem jest monitorowanie stanu akumulatora i niedopuszczenie do jego całkowitego rozładowania: gdy poziom energii jest zbyt niski, system Start&Stop nie wyłączy silnika, dopóki akumulator nie będzie znów naładowany. Na zwiększone obciążenia narażone są również rozrusznik (w pojazdach z systemem Start&Stop ma on zmienioną konstrukcję zębnika, mającą podnieść jego wytrzymałość na częste rozruchy), a także alternator. Problem stanowią również pojazdy z silnikami wyposażonymi w turbosprężarki (w pojazdach bez systemu Start&Stop nie można wyłączać silnika bezpośrednio po zakończeniu podróży, w celu schłodzenia turbiny). W samochodach z systemem Start&Stop dzięki specjalnemu czujnikowi określana jest temperatura turbiny oraz moment, w którym silnik może być wyłączony.

 

 


 

Reklama

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł