Szukaj
Reklama

Stabilizator - co to jest?

Stabilizator – co to jest?

Stabilizator to odpowiednio ukształtowany sprężysty pręt, który mocuje się do ruchomych elementów prowadzących koło. Można go montować bezpośrednio lub za pomocą specjalnych łączników. Stabilizator zwiększa sztywność kątową zawieszenia danej osi. Ograniczając boczne przechyły nadwozia podczas jazdy po łuku, wpływa na właściwe prowadzenie i przyczepność pojazdu na drodze.

Jak to działa?

Działanie stabilizatora zmniejsza różnice chwilowych obciążeń działających na elementy sprężyste zawieszenia kół danej osi. Podczas jazdy po łuku, przechylane siłą odśrodkową nadwozie wpływa na ściskanie sprężyny z jednej strony samochodu, z drugiej strony zaś rozciąganie. Drążek stabilizatora połączony z wahaczami zostaje skręcony. Opór skręcanego pręta zmniejsza różnicę w ugięciu sprężyn zawieszenia, poprzez wzrost sztywności całkowitej po stronie bardziej obciążonej oraz zmniejszenie sztywności po stronie mniej obciążonej. Ponadto zmiana sztywności kątowej zawieszenia wpływa także na odchylenie promienia wynikającego z geometrii układu kierowniczego i jezdnego, podczas pokonywania zakrętu. Przy jeździe na wprost stabilizator nie działa, ponieważ obraca się w gniazdach.

Stabilizator dwuczęściowy-rozłączny – jak funkcjonuje?

Ma on budowę dwuczęściową, w której elementy sprzężone są ze sobą poprzez siłownik sterowany elektrycznie. Całość jest sterowana manualnie (odczyt z czujników). Przy normalnej, niezależnej od siebie pracy kół, reakcje z jednego koła nie są przenoszone na drugie. W razie potrzeby, stabilizator jest aktywowany i działa tak samo jak klasyczny.

Stabilizator aktywny ASBS (z ang. Active Stabilizer Bar Systems) – jak funkcjonuje?

Praca tego rodzaju stabilizatora opiera się na dwukomorowych siłownikach hydraulicznych, które są połączone z końcami stabilizatora. Tzw. moment oporowy wytwarza przepływ cieczy roboczej, kontrolowany przez odpowiednie zawory. Czuwa nad nimi sterownik odpowiedzialny za pracę całego zawieszenia. Dzięki temu rozwiązaniu, w sposób ciągły i nie wymagający uwagi ze strony kierującego kontrolowana jest praca stabilizatora oraz sztywność kątowa zawieszenia.

Reklama

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł