Szukaj
Reklama

Sprzęgło - co to jest?

Sprzęgło – co to takiego?

Jest to urządzenie służące do chwilowego odłączania silnika od układu przeniesienia napędu lub do rozdzielania momentu obrotowego pomiędzy osie pojazdu. Najczęściej stosowanym typem sprzęgła jest mechaniczne, suche sprzęgło tarczowe (tzw. cierne), powszechnie stosowane w pojazdach z manualną skrzynią biegów.

Z czego jest zbudowane i jak działa?

Sprzęgło tarczowe składa się z koła zamachowego, docisku oraz tarczy sprzęgłowej. Koło zamachowe i docisk sprzęgła współpracują z wałem korbowym, tarcza sprzęgłowa jest połączona jest z wałkiem sprzęgłowym (montowana pomiędzy kołem zamachowym a dociskiem). Gdy silnik pracuje wszystkie elementy obracają się razem. Natomiast po wciśnięciu pedału sprzęgła następuje odciągnięcie docisku od tarczy – następuje rozłączenie wału korbowego silnika i wałka sprzęgłowego skrzyni biegów. Jest zatem możliwa zmiana przełożenia skrzyni biegów oraz wartości momentu obrotowego przenoszonego na koła pojazdu.

Kiedy się psuje?

Sprzęgła samochodowe wytrzymują przebiegi w granicach 150-200 tys. km (w przypadku starszych modeli BMW i Mercedesów z grubszymi okładzinami przebieg ten może wynosić nawet 400 tys. km). Pierwszą oznaką nieprawidłowej pracy sprzęgła, jest jego chwilowe ślizganie się w momentach największego obciążenia silnika. Sprzęgło może uszkodzić się również podczas gwałtownego przyspieszania czy zmiany biegów przy wysokich obrotach silnika (szybsze zużywanie się okładzin ciernych sprzęgła na skutek zbyt dużej różnicy obrotów pomiędzy częścią napędzającą a napędzaną), a także podczas długotrwałej jazdy na tzw. półsprzęgle, czyli z nogą trzymaną na jego pedale. Do szybkiego zużycia okładzin ciernych sprzęgła przyczynia się też holowanie innego pojazdu, pokonywanie wysokich wzniesień i eksploatacja pojazdu nadmiernie przeciążonego. Aby sprawdzić czy sprzęgło prawidłowo funkcjonuje, warto wykonać łatwy test.

Test sprzęgła – jak go wykonać?

Da się go zrobić na dwa sposoby: podczas jazdy lub na postoju. W pierwszym przypadku jadąc na czwartym lub na piątym biegu, dodajemy zdecydowanie gazu. Jeśli przy zwiększonych obrotach silnika samochód nie przyspieszy, wtedy mamy do czynienia ze ślizgającym się sprzęgłem. Test stacjonarny polega na próbie ruszenia na małych obrotach z „trójki” lub z zaciągniętym hamulcem ręcznym. Przy prawidłowo funkcjonującym sprzęgle, po jego puszczeniu silnik powinien zgasnąć.

 

 

 

Reklama

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł