Szukaj
Reklama

Sprężyny zawieszenia - co to jest?

Po co sprężyny?

Sprężyny zawieszenia utrzymują masę pojazdu, łagodzą drgania wynikające z poruszania się po nierównej nawierzchni, zapewniają utrzymanie przyczepności kół i umożliwiają bezpieczne prowadzenie. Wydłużają one również żywotność amortyzatorów oraz innych elementów układu jezdnego, takich jak opony czy tuleje metalowo-gumowe.

Jakie sprężyny?

Sprężyny zawieszenia różnią się od siebie kształtem, średnicą oraz stopniem sztywności. Najczęściej stosuje się tzw. sprężyny beczkowe wykonane z drutu o zmiennej średnicy (tzw. miniblock – montowane m.in. w Oplach Corsie, Astrze, Vectrze i Merivie, Volkswagenach Golfie i Passacie, Renault Clio oraz Audi TT). Stosowane są również sprężyny stożkowe oraz tzw. side load (w kolumnach McPhersona), nazywane głównie ze względu na wygięty kształt „bananami”.

Co się psuje?

Po kilku latach intensywnej eksploatacji, daje o sobie znać tzw. zmęczenie materiału. Wyeksploatowane elementy tracą sprężystość (zmniejsza się prześwit), co przekłada się na zmniejszoną zdolność amortyzowania nierówności na drodze. Przyszpieszone zużycie powoduje również korozja. Może również dojść do trwałego odkształcenia się sprężyn zawieszenia, np. po nagłym wpadnięciu koła w głęboką dziurę w jezdni.

Jak naprawiać?

Zużyte (nie uszkodzone) sprężyny można regenerować. Naprawa polega na przywróceniu pierwotnego kształtu i elastyczności, schładza się je w oleju o temperaturze od 100 do 200 st. C i po obniżeniu temperatury do ok. 400 st. C, sprężyny są składowane na wolnym powietrzu do całkowitego wystygnięcia (tzw. odpuszczanie likwidujące szkodliwe naprężenia).

Kiedy i jak wymieniać?

Nie ma określonego przebiegu, po którym należy wymienić lub poddać regeneracji sprężyny zawieszenia. Sygnałem, którego nigdy nie wolno lekceważyć, jest zaobserwowana przez kierowcę zmiana wysokości pojazdu w stosunku do danych fabrycznych lub zmniejszenie się prześwitu odczuwane np. podczas wjeżdżania na krawężnik. Sprężyny powinny być zawsze wymieniane parami: oba elementy zawieszenia muszą bowiem charakteryzować się identyczną sprężystością. W przeciwnym wypadku uzyskamy nierówny prześwit lub nadwozie będzie niebezpiecznie przechylało się w jedną stronę podczas hamowania. Wraz ze sprężynami zawieszenia powinno się wymieniać również amortyzatory, w celu zapewnienia właściwej przyczepności kół i odpowiedniego zachowania się pojazdu na drodze.

Reklama

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł