Szukaj
Reklama

Silnik dwusuwowy - co to jest?

Typ prostego (z założenia) konstrukcyjnie silnika spalinowego, w którym cztery fazy pracy, czyli ssanie, sprężanie, praca i wydech, realizowane są w czasie dwóch suwów (GMP - DMP - GMP): suwu sprężania i suwu pracy. W początkowej fazie suwu sprężania w pierwszej kolejności następuje opróżnienie przestrzeni roboczej silnika ze spalin poprzez kanał wydechowy. Jednocześnie do przestrzeni roboczej silnika, poprzez kanał międzykomorowy, napływa z przestrzeni korbowej świeża porcja mieszanki paliwowo - powietrznej. Następnie poruszający się w górę tłok (pełniący rolę zaworu) zasłania kanały wydechowy i międzykomorowy, odsłaniając jednocześnie kanał ssawny, przez który następuje zassanie świeżej porcji mieszanki paliwowo - powietrznej do skrzyni korbowej silnika. W czasie suwu pracy, tuż przed osiągnięciem przez tłok GMP, następuje zapłon mieszanki paliwowo - powietrznej. Powstała fala uderzeniowa wybuchającej mieszanki wywołuje ruch tłoka w dół do DMP. Pod koniec suwu pracy następuje wydalenie spalin przez odsłaniający się kanał wylotowy. Cykl się powtarza. Najprostsze silniki dwusuwowe pozbawione były miski olejowej, stąd odpowiedzialność za smarowanie m.in. mechanizmu korbowego, spadała na paliwo, do którego dodawało się niewielkich ilości oleju. Fakt ten sprawiał, że silniki dwusuwowe borykały się z poważnymi problemami emisyjnymi (wysokie poziomy emisji toksycznych związków), które ostatecznie zadecydowały o ich porażce. Dokładając do tego niską sprawność oraz głośną pracę, ekspansja i rozwój tego typu jednostek został drastycznie zahamowany. Obecnie unowocześnione silniki dwusuwowe z wolna powracają, jednak by spełnić surowe normy emisji spalin, zostały znacznie skomplikowane. Tym samym ich pierwotna, podstawowa zaleta, czyli prostota konstrukcji, powoli także staje się nieaktualna.
Reklama

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł