Szukaj
Reklama

Pompa wody - co to jest?

Pompa wody – przeznaczenie

Pompa cieczy chłodzącej, nazywana popularnie wodną, jest jednym z najważniejszych elementów montowanych w każdym samochodzie. Jest ona odpowiedzialna za właściwe krążenie płynu chłodzącego pomiędzy silnikiem, chłodnicą i nagrzewnicą. W niektórych SUV-ach oraz w autach hybrydowych, oprócz pompy wody montowane są również tzw. pompy pomocnicze.

Jak to działa?

Pompa wodna jest napędzana przez silnik samochodu za pomocą paska klinowego (pompy pomocnicze, jeśli są w danym pojeździe, dysponują własnymi silnikami elektrycznymi). Działanie pomp wodnych stosowanych we współczesnych autach, opiera się o tzw. zasadę wirówki lub – używając fachowej terminologii – centryfugi. Wewnątrz obudowy pompy znajduje się wirujące koło wyposażone w łopatki, rozchodzące się od jego osi na zewnątrz (z modyfikacjami w zależności od konstrukcji). Łopatki nadają ruch wirowy płynowi chłodzącemu zasysanemu od czoła pompy, który jest następnie wyprowadzany pod ciśnieniem przez tzw. otwór wyjściowy i kierowany do silnika. Płyn chłodzący krążąc wokół jego cylindrów oraz głowicy odbiera od nich ciepło, wpływając ostatecznie – po uprzednim otwarciu się termostatu – do chłodnicy.

Co się psuje – czynniki zewnętrzne

Uszkodzenia pompy wody powoduje bardzo często nadmiernie napięty lub zużyty pas klinowy służący do jej napędu (brak wymiany w terminie ustalonym przez producenta). Usterki może również powodować niewłaściwe ustawienie pasa. W takim przypadku dochodzi często do oderwania się pierścienia regulującego, czyli tzw. podkładki koła pasowego. Uszkodzenia mogą być również spowodowane nadmiernie zużytymi wałkami napinającymi i nawijającymi, które nie zostały w odpowiednim czasie wymienione. Do przyspieszonego zużycia pompy wody przyczyniają się także niewłaściwe płyny chłodzące, szczególnie te ze zbyt niską zawartością środka przeciwzamarzającego (glikol metylowy lub etylowy). Prawidłowe stężenie tego środka decyduje o odpowiednim smarowaniu wnętrza pompy i zabezpieczeniu antykorozyjnym. Uwaga! Pompę wody należy bezwzględnie zastępować nową, przy każdorazowej wymianie paska rozrządu!

Co się psuje – czynniki wewnętrzne

Usterki pompy wodnej powoduje zatarcie się jej łożyska, głównie ze względu na brak odpowiedniego wyważenia części współpracujących z pompą (np. wentylatora) lub nieodpowiedniej ilości smaru. Wybite łożysko generuje niekontrolowane wibracje wirnika pompy, co w konsekwencji prowadzi do jej rozszczelnienia i wycieku płynu chłodzącego. Zatarcie się łożyska może również spowodować zerwanie się napędzającego pompę paska klinowego. Niewłaściwie pracujący i szybko korodujący wirnik, to kolejna przyczyna uszkodzeń pompy wody, głównie ze względu na brak prawidłowego rozprowadzania płynu chłodzącego.

Reklama

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł