Szukaj
Reklama

Półosie napędowe - co to jest?

Półoś – co to takiego?

Półoś napędowa to element układu napędowego pojazdu, łączący skrzynię biegów lub most napędowy z piastą koła, umożliwiając tym samym przeniesienie momentu napędowego z silnika na koło pojazdu. Wyróżnia się półosie sztywne lub przegubowe w zależności od tego, czy doprowadzają moment do kół napędowych kierowanych czy niekierowanych oraz czy koła te są zawieszone zależnie czy niezależnie.

Jakie półosie?

Wyróżnia się osie nieodciążone, czyli takie, które oprócz momentu skręcającego są obciążone momentami zginającymi od pionowych oraz poziomych podłużnych i poprzecznych sił reakcji podłoża działających na koła napędowe w czasie jazdy samochodu. Z kolei półosie przenoszące część momentów zginających od sił działających na koło napędowe samochodu (poza momentem skręcającym), określa się mianem częściowo odciążonych. Trzeci typ półosi – tzw. odciążone – nie przenosi momentów zginających. Pod obciążeniem działa na nie wyłącznie moment skręcający.

Co się psuje – przeguby zewnętrzne

TYLKO WYMIANA - Najbardziej narażonymi na uszkodzenia elementami półosi są przeguby zewnętrzne (te znajdujące się od strony koła). Najczęściej dochodzi do wybicia łożysk przegubu, podczas wykonywania gwałtownego manewru, np. podczas gwałtownego ruszania przy mocno skręconych kołach. Przegubów zewnętrznych w większości samochodów nie opłaca się naprawiać, ponieważ ze względu na duże naprężenia w ich łożyskach jest to działanie krótkotrwałe.

MOŻLIWA REGENERACJA - Inaczej jest w niektórych autach francuskich starszych generacji (Peugeot 206, Citroen Xsara, czy Renault Megane). Zastosowano tam zewnętrzne przeguby nierozbieralne (trwale zespolone z półosią). Nie da się ich wymienić, można je regenerować, m.in. poprzez regulację nadmiernych luzów pomiędzy rolkami łożysk osadzonych w trójnikach.

Co się psuje – przeguby wewnętrzne

MOŻLIWA REGENERACJA - Uszkodzeniu, głównie ze względu na nadmierne przeciążanie pojazdu, ulegają również przeguby łączące półoś ze skrzynią biegów, czyli tzw. wewnętrzne. Naprawa odbywa się poprzez kompleksową regenerację półosi w specjalnym urządzeniu, w którym sprawdzane jest jej wygięcie z dokładnością do 0,05 mm. W razie stwierdzenia odchylenia półoś jest prostowana na prasie. Spawane są również i szlifowane wybite łożyska pierścieni.

TYLKO WYMIANA - W niektórych modelach Forda (Focus, Mondeo czy Galaxy), regenerację przegubów wewnętrznych uniemożliwia łożysko podpory półosi, ze względu na twardość stali, z której zostało wykonane i nietypowy kształt. Zużyte łożysko musi być zastąpione nowym.

Reklama

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł