Szukaj
Reklama

Mechanizm róznicowy - co to jest?

Układ kół zębatych ulokowanych pomiędzy wałem napędowym a osiami pojazdu, odpowiedzialny za kompensację różnicy prędkości obrotowych kół osi napędowej podczas pokonywania przez nie torów (łuków, zakrętów) o różnych długościach. Koła jednej osi podczas pokonywania zakrętów pokonują tory o różnych długościach (koło zewnętrzne porusza się po łuku o większej średnicy, zatem pokonuje większy dystans niż koło wewnętrzne). Gdyby oba koła jednej osi w takiej sytuacji napędzane były z jednakową siłą (poruszałyby się z jednakową prędkością), wówczas dochodziłoby do ogromnych naprężeń, które przyspieszałyby zużycie opon i elementów tocznych osi. Mechanizm różnicowy umożliwia kołom tej samej osi poruszanie się z różnymi prędkościami w czasie pokonywania łuków. Jednak mechanizm różnicowy ma jedną podstawową wadę - zawsze większy moment obrotowy przekazywany jest na koło o mniejszej przyczepności - to sprawia, że w warunkach ograniczonej przyczepności pojawią się problemy z ruszeniem z miejsca. W autach terenowych, poruszających się w skrajnie trudnych warunkach terenowych, zdarzają się sytuacje, gdy dyferencjał działa na niekorzyść i powoduje pogorszenie trakcji - stąd koniecznym stało się stosowanie blokady ów mechanizmu, by zapewnić jak najlepszą trakcję w terenie. http://www.youtube.com/watch?v=K4JhruinbWc&feature=related
Reklama

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł