Masa resorowana i nieresorowana – co to jest?
Masą resorowaną określa się nadwozie pojazdu wraz z jego zawieszeniem, z kolei takie części, jak np. koła czy opony, stanowią masę nieresorowaną. Połączenie obu mas stanowi układ masowo-sprężysty, na który oddziałuje szereg czynników zewnętrznych. Przekłada się to na dwa rodzaje drgań występujących na określonych elementach pojazdu.
Duża amplituda – mała częstotliwość
Ten pierwszy rodzaj drgań (nazywany potocznie kołysaniem) odczuwany jest m.in. na nadwoziu, silniku i wielu innych elementach, np. układzie wydechowym, wale napędowym, zbiorniku paliwa. Podzespoły te, będące masą resorowaną, są tłumione przez elementy zawieszenia.
Mała amplituda – duża częstotliwość
Drugi rodzaj drgań (wibracje) pochodzi m.in. od felg, opon, piast, zwrotnic, wahaczy, półosi czy hamulców. Są to masy nieresorowane, będące jednocześnie elementami układu jezdnego. Wibracje masy nieresorowanej są tłumione za pomocą amortyzatora, który odpowiada za tłumienie zarówno drgań nadwozia jak i kół. Masy resorowana i nieresorowana oddziałują wzajemnie na siebie: im większa jest różnica pomiędzy obiema masami, tym samochód jest bardziej komfortowy i stabilny w prowadzeniu na drodze.