Szukaj
Reklama

LPG (Liquefied Petroleum Gas) - co to jest?

LPG – co to jest?

Tym skrótem (LPG, z ang. Liquefied Petroleum Gas), oznacza się mieszaninę dwóch gazów propanu i butanu (w skrócie: propan-butan). LPG jest przechowywany w pojemnikach pod ciśnieniem i w stanie ciekłym. Służy m.in. jako paliwo w instalacjach montowanych w pojazdach. Obecnie w większości pojazdów montowana jest głównie czwarta generacja instalacji LPG, wypierana już przez piątą.

I, II, III, IV, V generacja – jakie są różnice? 

Najprostsza, tzw. I generacja instalacji LPG, montowana była głównie w starszych modelach samochodów (z gaźnikiem lub wtryskiem paliwa, bez sondy lambda). Instalacje te musiały być przełączane ręcznie z benzyny na gaz. LPG II generacji są stosowane w pojazdach z jedno- lub wielopunktowym wtryskiem paliwa z sondą lambda (kolektor metalowy). Po rozgrzaniu silnika zasilanie automatycznie zmienia się na gazowe. W odróżnieniu od I generacji, są one wyposażone w elektronikę sterującą całym układem. W pojazdach z wielopunktowym wtryskiem paliwa stosuje się instalacje LPG IV generacji (rzadko montowana jest III, ze względu na wady konstrukcyjne). Dysponują one wtryskiwaczami gazowymi, z których każdy kieruje gaz tylko do jednego cylindra. Rozwiązanie to pozwala na porównywalne osiągi silnika, jak w przypadku zasilania benzyną. W przypadku najbardziej zaawansowanej technologicznie V generacji instalacji LPG, do cylindrów nie trafia już mieszanka gazowo-powietrzna, ale gaz w stanie ciekłym. Wpływa to na obniżenie jego zużycia i ekonomiczność eksploatacji całej instalacji. Na zamontowaną instalację LPG dostaniemy z reguły gwarancję na dwa lata lub do przebiegu 30 tys. km.

Jakie zbiorniki na gaz?

W samochodach mogą być zamontowane zbiorniki na gaz różniące się od siebie wielkością, kształtem oraz sposobem zamontowania. Najbardziej popularne są tzw. wewnętrzne zbiorniki toroidalne, które montuje się we wnęce na koło zapasowe. W większych autach (np. typu SUV), zmieszczą się znacznie bardziej od nich pojemne zbiorniki walcowe.

Co w instalacji LPG jest najważniejsze?

Jednym z najistotniejszych elementów instalacji gazowej jest tzw. wielozawór. Montuje się go na zbiorniku, a jego zadaniem jest tankowanie gazu, a następnie przesyłanie poprzez elektrozawory do reduktora (parownika). Dystrybucja gazu pomiędzy tymi dwoma elementami odbywa się za pomocą przewodów wysokiego ciśnienia (w starszych generacjach są miedziane, w najnowszych – termoplastyczne). Kolejny ważny element to reduktor gazu. W instalacjach IV i V generacji zamiast jednego, montowane są często dwa połączone ze sobą równolegle (chodzi o uniknięcie wyraźnego spadku mocy przy przełączeniu na gaz). Trzecim istotnym elementem instalacji LPG, jest filtr gazu (tzw. fazy lotnej) montowany przed wtryskiwaczami. Eliminuje on szkodliwe substancje oleiste, które mogą skutecznie zatkać jeden lub nawet kilka wtryskiwaczy. W tym przypadku chodzi głównie o instalacje gazowe IV czwartej generacji, ponieważ do cylindrów silnika wtryskiwany jest gaz w fazie lotnej. Aby skutecznie oddzielić substancje oleiste od gorącego gazu, w stałej obudowie filtra wykonanej z tworzyw sztucznych umieszczono wymienny wkład. W jego wnętrzu zostaje wymuszony ruch wirowy propanu-butanu. Dzięki sile odśrodkowej wirującego gazu (zasada „cyklonu”), ciężkie substancje oleiste są trwale oddzielane od gazu i nie przedostają się do wtryskiwaczy. Aby instalacja LPG mogła bezusterkowo funkcjonować, konieczna jest prawidłowa praca jej układu elektronicznego. Przede wszystkim chodzi tu o sterowniki, które decydują o prawidłowych i cyklicznych fazach wtrysku gazu do poszczególnych cylindrów. Procesory sterujące ich pracą muszą zapewniać bieżącą kalibrację wskaźnika poziomu gazu podczas każdego tankowania.

Reklama

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł