Szukaj
Reklama

Hamulec tarczowy - co to jest?

Ma postać okrągłej tarczy osadzonej na osi auta, która porusza się razem z kołem pojazdu. Po obu stronach tarczy znajdują się symetrycznie rozmieszczone zaciski zaopatrzone w klocki hamulcowe (elementy cierne), które odpowiedzialne są za hamowanie koła. Podczas hamowania energia kinetyczna poruszającego się z pewną prędkością pojazdu o pewnej masie, zostaje zamieniona na energię cieplną. Im auto ma wyższą masę i wyższą prędkość, tym wydzielana jest większa ilość energii. Podstawową zaletą hamulców tarczowych, która zdecydowała o ich sukcesie, jest nieosłonięta struktura. Taka konstrukcja hamulców tarczowych sprawia, że nie pojawia się tutaj podstawowy problem współczesnych układów hamulcowych, czyli problem przegrzania się ich na taką skalę, jak to ma miejsce w przypadku hamulców bębnowych. Dzięki styczności z opływającym tarczę powietrzem i wodą, ulegają one nie tylko schłodzeniu, ale i procesowi samooczyszczania, co nie jest takie proste w przypadku hamulców bębnowych. Niższa masa z kolei korzystniej wpływa na kierowalność auta.
Reklama

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł