Szukaj
Reklama

Hamulec bębnowy - co to jest?

Hamulce bębnowe – gdzie się montuje?

Hamulce bębnowe, nazywane fachowo wewnętrznymi dwuszczękowymi, są stosowane od przeszło stu lat (po raz pierwszy w samochodzie osobowym przez Louis Renault w 1902 roku) Do połowy XX wieku montowano je na obu osiach praktycznie wszystkich typów samochodów. Obecnie spotykane są tylko na osi tylnej. W nowszych autach nie są już stosowane – zastępują je znacznie skuteczniejsze hamulce tarczowe.

Jak działają?

We wnętrzu bębna znajdują się dwie szczęki hamulcowe, połączone ze sobą za pomocą rozpieracza hydraulicznego (cylinderka hamulcowego) oraz dwóch sprężyn. W czasie hamowania, pod wpływem ciśnienia płynu hamulcowego rozpieracz hydrauliczny powoduje rozchylenie szczęk hamulcowych oraz dociśnięcie ich okładzin ciernych do wewnętrznej powierzchni bębna hamulcowego. Skutkuje to wytraceniem prędkości i zatrzymaniem pojazdu. Po zakończeniu hamowania, sprężyny łączące szczęki przyciągają te ostatnie do położenia spoczynkowego.

Co szkodzi hamulcom bębnowym?

Hamulce bębnowe wykazują większą trwałość od tarczowych. Są jednak bardzo podatne na wnikanie do ich wnętrza zanieczyszczeń (w przeciwieństwie do hamulców tarczowych, nie oczyszczają się samoczynnie w czasie jazdy). Hamulce bębnowe są również wrażliwe na przegrzanie: okładziny cierne szczęk hamulcowych słabo odprowadzają ciepło powstające podczas hamowania. Nagłe schłodzenie gorących bębnów (np. po przejechaniu przez kałużę), może doprowadzić do ich pęknięcia.

Jak i kiedy wymieniać?

Hamulce bębnowe powinno się kontrolować po przebiegach rzędu 30-40 tys. km. Prawidłowo eksploatowane wytrzymują przebiegi przekraczające nawet 100 tys. km. Okresowy przegląd hamulców bębnowych obejmuje m.in. gruntowną kontrolę jakości okładzin na szczękach hamulcowych (jeśli są zużyte, szczęki wymieniać parami), stanu wewnętrznej powierzchni samego bębna oraz rozpieracza hydraulicznego (cylinderka) – należy sprawdzić, czy nie jest on zapieczony lub nie ma ubytków płynu hamulcowego. Niezbędna jest również regulacja i przesmarowanie linki hamulca ręcznego.

Co z tzw. „przetaczaniem”?

W czasie eksploatacji zużywa się (wyciera) wewnętrzna powierzchnia bębnów hamulcowych – okładziny cierne szczęk powodują powstawanie na niej tzw. rantów. Wytarte bębny da się „przetaczać”(zawsze parami na osi), należy jednak pamiętać, iż po wykonaniu tej operacji wewnętrzna średnica bębna nie może być mniejsza od tzw. wartości granicznej podanej przez producenta (zazwyczaj tolerancja ta wynosi od 1 do 2 mm). W przypadku niższej wartości, należy bęben wymienić na nowy. Po regeneracji bębnów powinno się też wymienić szczęki hamulcowe, ponieważ stare nie będą odpowiednio przylegały do przetoczonej powierzchni wewnętrznej bębnów.

Reklama

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł