Szukaj
Reklama

Hak holowniczy - co to jest?

Hak holowniczy – co to jest?

Jest to rodzaj zaczepu, fachowo nazywanego sprzęgiem, stosowanego w celu podczepienia liny holowniczej. Hak holowniczy jest montowany w samochodach, głównie w celu umożliwienia holowania przyczep np. użytkowych czy caravaningowych.

Jaki hak?

Hak holowniczy daje się zamontować w praktycznie każdym samochodzie (wyjątek stanowią pojazdy z segmentu mini). Dostępne są dwa rodzaje sprzęgów, które różnią się od siebie sposobem montażu – w obu jednak przypadkach ich końcówki (kule) są demontowalne. W przypadku tańszych haków kula jest przykręcana śrubami schowanymi pod zderzakiem. W droższych wersjach sprzęgów (tzw. automatach), końcówka haka holowniczego jest montowana z prowadnicą za pomocą specjalnej zapadki ze sprężyną. W niektórych modelach samochodów, np. w starszych wersjach Opla Vectry kombi, znajdziemy hak holowniczy, który w łatwy sposób da się schować pod zderzakiem po pociągnięciu za specjalną dźwignię w bagażniku.

Jak montować?

Przed założeniem haka holowniczego powinniśmy zastanowić się, czy czynność tę wykonać samodzielnie lub zlecić montaż sprzęgu w wyspecjalizowanym warsztacie. W przypadku starszych rocznikowo samochodów założenie haka jest stosunkowo proste (w niektórych modelach konieczne jest wycięcie otworu w zderzaku lub jego zdjęcie oraz demontaż tapicerki bagażnika). W pojazdach począwszy od rocznika 2004 montaż sprzęgu jest bardziej utrudniony. Poza założeniem haka, konieczne jest bowiem zastosowanie specjalnego modułu, dzięki któremu będzie prawidłowo funkcjonować instalacja elektryczna przyczepy. Niewłaściwy montaż będzie skutkować pojawianiem się błędnych komunikatów z komputera pokładowego samochodu. Pominięcie modułu i proste (bezpośrednie) podłączenie wiązki elektrycznej przyczepy do tylnych świateł, spowoduje sygnalizację przeciążenia instalacji elektrycznej przez komputer pokładowy.

Jak rejestrować?

Założenie sprzęgu nie uprawnia jeszcze do ciągnięcia przyczepy. Po montażu musimy udać się na obowiązkowy przegląd w stacji kontroli pojazdów. Diagnosta sprawdza odpowiednie zamocowanie sprzęgu oraz prawidłowe działanie instalacji elektrycznej przyczepy. Następnie należy wypełnić wniosek o wpisanie do dowodu rejestracyjnego adnotacji potwierdzającej przystosowanie auta do ciągnięcia przyczepy i złożyć go we właściwym Wydziale Komunikacji. Zgodnie z dyrektywami unijnymi, wszystkie montowane haki holownicze muszą charakteryzować się odpowiednimi parametrami. Średnica kuli haka nie może być mniejsza niż 49,61 mm i większa niż 50 mm. Z kolei średnica ramienia pod kulą musi mieścić się przedziale pomiędzy 27 mm i 29 mm. Sprecyzowana została też minimalna odległość pomiędzy środkiem kuli holowniczej a zderzakiem: według przepisów wynosi ona 60 mm. Zabronione jest montowanie nowych haków z kulą osadzoną na stałe i jeżdżenia z końcówką niewykorzystywanego, składanego sprzęgu wystającą poza zderzak. Wyjątek stanowią auta zarejestrowane przed wprowadzeniem tych wymogów (do 2003 roku). Na właścicieli został jednak nałożony nakaz nakładania na kulę specjalnego czerwonego kapturka.

Reklama

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł