Szukaj
Reklama

Głowica silnika - co to jest?

Głowica silnika – co to jest?

To element stanowiący zamknięcie komory spalania, będący jednocześnie korpusem dla mechanizmu rozrządu. W głowicy znajduje się również szereg kanałów olejowych i chłodniczych oraz różnego rodzaju czujniki, m.in. ciśnienia oleju i temperatury płynu chłodzącego. Głowice silnika wykonuje się z aluminium lub żeliwa.

Co się psuje?

Niezależnie od materiału, z którego została wykonana głowica, jej największym wrogiem są nagłe zmiany temperatur. Uszkodzenia mogą m.in. powodować próby uruchomienia silnika po wyjątkowo mroźnej nocy czy wjechanie w głęboką kałużę z mocno rozgrzanym silnikiem. Przegrzanie głowicy następuje również często na skutek poważnych ubytków płynu w układzie chłodzenia lub po długotrwałej jeździe na zbyt niskich przełożeniach.

Jak naprawiać – uszkodzenia zewnętrzne głowic aluminiowych

Naprawę rozpoczyna sprawdzenie szczelności tzw. płaszcza wodnego, poprzez tłoczenie do wnętrza głowicy wody pod ciśnieniem 5,5 atmosfery i temperaturze około 80 st. C. Metoda ta pozwala na szybkie zorientowanie się, czy warstwa zewnętrzna głowicy jest szczelna. Uszkodzenia zewnętrzne są łatwe do naprawy. Zazwyczaj lokalizuje się je przy gniazdach zaworów (te ostatnie są bowiem najbardziej narażone na skokowe zmiany temperatury). Naprawa polega na spawaniu i frezowaniu powierzchni pęknięcia oraz przeprowadzeniu kolejnej próby wodnej szczelności głowicy. W etapie końcowym naprawy wytacza się nowe łoże pod wałek rozrządu.

Jak naprawiać – uszkodzenia wewnętrzne głowic aluminiowych

Uszkodzenia te są trudne do zlokalizowania. O ich powstaniu mogą świadczyć czynniki pośrednie. Jednym z nich, objawiającym się powstaniem białego osadu pod korkiem wlewu oleju, jest np. przedostawanie się cieczy chłodzącej do układu smarowania. Zbliżony objaw daje również pęknięcie uszczelki pod głowicą. Czasami jednak nieszczelności w głowicach powodują wyrobione zawory (naprawa polega na ich przeszlifowaniu). Równolegle montuje się również nowe prowadnice zaworowe i uszczelniacze (nie opłaca się ich regenerować). Kompleksową naprawę głowicy kończy szlifowanie jej podstawy i ponowna próba szczelności.

Jak naprawiać – uszkodzenia głowic żeliwnych

Pęknięcia głowic żeliwnych są diagnozowane poprzez włożenie do specjalnego pieca nagrzanego do temperatury 800-1.000 st. C (uszkodzenia żeliwa są bardziej widoczne po jego rozgrzaniu). Pęknięcia są następnie spawane specjalną elektrodą żeliwną, a następnie usuwany jest nadmiar spawu. Po wyszlifowaniu zaspawanej powierzchni, sprawdzana jest szczelność płaszcza wodnego.

Jak naprawiać – uszkodzenia głowic żeliwnych (z komorami sprężania)

Jeszcze inaczej wygląda naprawa starszych typów żeliwnych głowic silników wysokoprężnych, wyposażonych w tzw. komory sprężania (z niewymienialnymi gniazdami zaworów). Naprawa polega na uzupełnianiu ewentualnych ubytków żeliwa (tzw. napawaniu), za pomocą specjalnej grubej elektrody. W niektórych przypadkach, kiedy doszło po poważnego osłabienia struktury metalu – np. na skutek wytrącania się cząsteczek węgla przy długotrwałej eksploatacji w różnych temperaturach, głowice żeliwne nie nadają się w ogóle do naprawy. Konieczna jest wymiana na nową lub regenerowaną.

Jaka naprawa droższa – głowic aluminiowych czy żeliwnych?

Ceny napraw głowic aluminiowych są uzależnione od liczby zaworów. Regeneracja tych elementów w silnikach ośmiozaworowych może być nawet dwukrotnie tańsza, niż w przypadku głowicy w silnikach 16-zaworowych. W starszych typach samochodów z żeliwnymi głowicami silników, nie opłaca się ich naprawiać – koszt kupna regenerowanego elementu jest niższy, niż kompleksowo przeprowadzonej naprawy.

Reklama

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł