Szukaj
Reklama

Gaźnik (karburator) - co to jest?

Urządzenie służące do wytwarzania mieszanki paliwowo - powietrznej służącej do zasilania silnika benzynowego. W przemyśle samochodowym gaźniki praktycznie nie są już spotykane z racji obostrzeń ekologicznych (czystość spalin), w motocyklach nadal rozwiązania tego typu są powszechne. Idea gaźnikowego systemu zasilania polega na tym, że niezbędna ilość paliwa do stworzenia mieszanki paliwowo - powietrznej nie jest wstrzykiwana przez wtryskiwacz (jak to ma miejsce we wtryskowym układzie zasilania), lecz wysysana z centralnie umieszczonego w gardzieli gaźnika rozpylacza przez przepływające przezeń z duża prędkością powietrze. W układzie wtryskowym komputer poprzez analizę sygnałów napływających z różnych czujników (sonda lambda, przepływomierz) dobiera optymalną dawkę paliwa, która następnie posłuży do stworzenia mieszanki paliwowo - powietrznej. W gaźnikowym układzie zasilania o ilości zassanego paliwa decyduje tylko i wyłącznie pęd powietrza w gardzieli oraz statyczne elementy regulacyjne (zwężki, dysze, rurki emulsyjne - zmiana ich ustawień wymaga rozebrania gaźnika i ręcznego ich przestawienia). O zmierzchu gaźników zadecydowały przede wszystkim względy ekologiczne - niemożność precyzyjnego dawkowania paliwa skutkuje zwiększonym jego zużyciem i wysokimi współczynnikami emisji produktów spalania.
Reklama

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł