Nasza strona www używa technologii wykrywającej konfigurację przeglądarki użytkownika oraz Ciasteczek (Cookie). Korzystanie z serwisu oznacza, że akceptujesz politykę prywatności i wyrażasz zgodę na używanie Cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.
Sprawdź politykę prywatności.
Szukaj

ESP

ESP (z ang. Electronic Stability Program) – co to jest?

To elektroniczny system, którego zadaniem jest stabilizacja pojazdu podczas poślizgu. Odbywa się ona dzięki korekcie toru jazdy, poprzez odpowiednie przyhamowanie dowolnego koła oraz zmniejszenie dawki paliwa do silnika, co w konsekwencji skutkuje spadkiem momentu obrotowego. Określenie ESP stosuje większość producentów samochodów, m.in. Audi, Volkswagen, Seat, Skoda, Bentley, Chrysler, Citroen, Dodge, Hyundai, Opel, Peugeot, Renault czy Saab. System ten, określany innym skrótem – VSC  (z ang. Vehicle Stability Control), znajdziemy w modelach Toyoty i Lexusa, ASC  (z ang.  Active Stability Control) w Mitsubishi, DSC  (z ang. Dynamic Stability Control) w BMW i Mazdach, ESC  (z ang. Electronic Stability Control) w Nissanie, VSA (z ang. Vehicle Stability Assist) w samochodach spod znaku Hondy czy DSTC (z ang. Dynamic Stability and Traction Control) w Volvo.

Kiedy wprowadzony?

Po raz pierwszy seryjnie zamontowany system ESP zalazł się w 1997 roku w Mercedesie klasy A. W tym samym roku Audi jako pierwsze wprowadziło system do samochodu z napędem na cztery koła – w modelu A8 4.2 quattro.

Jak to działa?

Układ ESP łączy w swoim działaniu kilka systemów, m.in. ABS, elektroniczny rozdział siły hamowania, kontroli trakcji (ASR) oraz układ wspomagania hamowania. W jego skład wchodzą dwa centralne mikrokomputery pełniące funkcję obliczeniową oraz kilka czujników. Te ostatnie służą do pomiaru prędkości obrotowej każdego koła, kąta skrętu kierownicy, przyspieszenia poprzecznego, prędkości obrotowej wokół osi pionowej, aktualnej prędkości pojazdu, momentu obrotowego przenoszonego na koła czy przełożenia skrzyni biegów.

Działanie ESP – w przypadku podsterowności

Funkcjonowanie systemu zależy od rodzaju utraty stateczności pojazdu. W przypadku podsterowności, czyli przy ślizganiu się kół osi przedniej, komputer po wykryciu uślizgu wysyła wiadomość do układu hamulcowego, gdzie wytwarzane jest maksymalne ciśnienie oraz przyhamowanie wewnętrznego koła osi tylnej. W konsekwencji powstaje tzw. moment stabilizujący, który działa przeciwnie do zjawiska podsterowności (pojazd zostaje naprowadzony na właściwy kurs jazdy).

Działanie ESP – w przypadku nadsterowności

Przy uślizgu kół tylnej osi (nadsterowności), do układu hamulcowego jest wysyłana informacja o konieczności maksymalnego przyhamowania zewnętrznego koła osi przedniej. W konsekwencji wytwarza się moment stabilizujący działający przeciwnie do zjawiska nadsterowności.

Zalety i wady

Podstawową zaletą stosowania systemu ESP jest zwiększenie sterowności pojazdu i poprawa bezpieczeństwa czynnego. Wadę stanowi duże skomplikowanie całego układu, przekładające się na wzrost ceny pojazdu.

Reklama

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł