Nasza strona www używa technologii wykrywającej konfigurację przeglądarki użytkownika oraz Ciasteczek (Cookie). Korzystanie z serwisu oznacza, że akceptujesz politykę prywatności i wyrażasz zgodę na używanie Cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.
Sprawdź politykę prywatności.
Szukaj

DSG - Direct Shitf Gearbox

DSG – co to jest?

Przekładnia DSG (z ang. Direct Shift Gearbox – przekładnia z biegami zmienianymi bezpośrednio), składa się z dwóch skrzyń mechanicznych zespolonych w jednej obudowie. Każda z nich dysponuje własnym i niezależnym sprzęgłem. Pierwsza ze skrzyń odpowiada za obsługę przełożeń nieparzystych oraz wstecznego, druga zaś parzystych – w większości rozwiązań w układzie 3+1+3.

Jak to działa?

Zasada działania przekładni DSG polega na płynnej zmianie poszczególnych biegów – kiedy załączony jest jeden z nich, drugi oczekuje już na swoje uaktywnienie. Chodzi o to, aby po osiągnięciu właściwego momentu do zmiany biegu, następowało przełączenie się sprzęgieł (jedno odłącza się, a drugie załącza w czasie ok. 0,2 s) i automatyczne wejście na bieg wyższy. Całością operacji zawiaduje komputer pokładowy, który uruchamia siłowniki hydrauliczne poszczególnych sprzęgieł.

Co się psuje?

Wszystko zależy od tego, w jakim samochodzie została zamontowana przekładnia DSG. W niektórych przypadkach awarii mogą ulec koła dwumasowe, objawiając usterkę metalicznymi zgrzytami. Czasami uszkodzeniu ulega również czujnik temperatury. Jego niewłaściwe funkcjonowanie może skutkować np. rozłączaniem napędu na pozycję N (czyli neutralną), z jednoczesnym przechodzeniem w tryb awaryjny. Bezawaryjna praca przekładni DSG wymaga skrupulatnego przestrzegania terminów wymian oleju oraz filtra. W zależności od zaleceń producenta, należy je przeprowadzać co ok. 60 tys. km przebiegu.

Gdzie pracuje?

Po raz pierwszy seryjnie skrzynia DSG została zamontowana w Volkswagenie Golfie R32 w 2003 roku (w latach 80. ubiegłego stulecia rozwiązanie to było już testowane przez Porsche w modelu 962). Początkowo przekładnie z biegami zmienianymi bezpośrednio były stosowane wyłącznie w samochodach luksusowych (np. Bugatti Veyron, czy Audi TT). Obecnie skrzynie DSG (montowane opcjonalnie), można już spotkać w wielu popularnych autach, w większości z silnikami wysokoprężnymi.

Reklama

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł