Nasza strona www używa technologii wykrywającej konfigurację przeglądarki użytkownika oraz Ciasteczek (Cookie). Korzystanie z serwisu oznacza, że akceptujesz politykę prywatności i wyrażasz zgodę na używanie Cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.
Sprawdź politykę prywatności.
Szukaj

Cylinder

Kluczowy element budowy każdego silnika spalinowego, ulokowany w jego kadłubie. W zależności od liczby cylindrów i ich ułożenia względem siebie, wyróżnia się silniki trzy-, cztero-, pięcio, szęścio-, ośmio-, dziesięcio-, a nawet dwunastocylindrowe w układzie rzędowym R (cylindry ustawione jeden przy drugim, w rzędzie) lub widlastym V (cylindry w dwóch rzędach, naprzeciwko siebie). W silnikach m.in. Subaru i Porsche stosuje się także konfigurację rozmieszczenia cylindrów typu Boxer. W przypadku silników samochodowych pojemność skokowa jest sumą pojemności cząstkowych wszystkich cylindrów. To właśnie w świetle cylindra dochodzi do konwersji energii chemicznej zmagazynowanej w związkach chemicznych (benzynie, ropie naftowej, gazie) na energię kinetyczną poruszającego się tłoka. Cylindry, poruszające się w nich tłoki, kanały dolotowe, wtryskiwacze, korbowód oraz wał korbowy to w zasadzie esencja silnika spalinowego. To właśnie zapłon mieszanki paliwowo - powietrznej w świetle cylindra prowadzi do uwolnienia potężnej dawki energii, która wprawia w ruch tłok. Następnie ruch posuwisto - zwrotny tłoka zostaje zamieniony przez korbowód na ruch obrotowy wału korbowego, przekazywany bezpośrednio na koła napędowe pojazdu. Przez minimalną pojemność cylindra rozumie się jego pojemność użytkową w momencie, gdy tłok znajduje się najbliżej wału korbowego. Przez maksymalną pojemność cylindra rozumie się jego pojemność użytkową w momencie, gdy tłok znajduje się w górnym położeniu.
Reklama

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł