Nasza strona www używa technologii wykrywającej konfigurację przeglądarki użytkownika oraz Ciasteczek (Cookie). Korzystanie z serwisu oznacza, że akceptujesz politykę prywatności i wyrażasz zgodę na używanie Cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.
Sprawdź politykę prywatności.
Szukaj

Common rail (wspólna szyna)

Common rail – co to takiego?

Jest to technologia bezpośredniego wtrysku paliwa do komory spalania, stosowana w nowoczesnych silnikach wysokoprężnych. W układach common rail sekwencyjna pompa paliwa jest zastąpiona przez wysokociśnieniową. Tłoczy ona paliwo do tzw. akumulatora zasilającego, wspólnego dla wszystkich cylindrów: jest on nazywany również magistralą lub „wspólną szyną” (z ang. common rail). Od kiedy i gdzie montowane? W 2017 roku mija dwadzieścia lat od pierwszego zastosowania układu common rail – znalazł się on w modelach Alfa Romeo z silnikami JTD drugiej generacji w 1997 roku.

Jak to działa?

W silnikach z systemem common rail paliwo tłoczone jest przez pompę wysokociśnieniową. Transportuje ona paliwo do specjalnego akumulatora zasilającego, który ma postać listwy lub szyny, umieszczonej nad głowicą silnika wzdłuż cylindrów (stąd nazwa całego układu). W zależności od generacji układu common rail, ciśnienie paliwa w szynie wynosi w granicach 1.300-1.600 barów. Jego wtrysk odbywa się w trzech etapach. W pierwszym następuje podanie tzw. dawki pilotującej, która jest wtryskiwana przed osiągnięciem górnego maksymalnego położenia tłoka. Kolejny krok to właściwa dawka paliwa, trzeci zaś – dopalająca. Ta ostatnia jest bardzo istotna, ponieważ podnosi temperaturę spalin. Dzięki temu szybciej nagrzewa się katalizator, co w konsekwencji wpływa na bardziej wydajną pracę filtra cząstek stałych.

Co się psuje?

Najmniej trwałymi elementami systemu common rail, są wtryskiwacze wysokociśnieniowe. Na ich trwałość i bezawaryjne funkcjonowanie bezpośredni wpływ ma jakość tankowanego paliwa – po dłuższym postoju może dojść do sklejenia iglicy wtryskiwacza z tuleją, co skutkuje brakiem możliwości na uruchomienia pojazdu. Niewłaściwa praca układu common rail może być również spowodowana uszkodzeniem pompy wysokiego ciśnienia. Najczęściej dochodzi do jej zatarcia (o jej nieprawidłowym działaniu świadczą błędy sterownika zapisane w pamięci). Po stwierdzeniu awarii, należy dokładnie sprawdzić napęd pompy wysokiego ciśnienia (w przypadku poważnych uszkodzeń trzeba pompę wymienić na nową lub regenerowaną). Niewłaściwa praca diesla z common rail może być również spowodowana uszkodzonym lub zatkanym filtrem paliwa: silnik przechodzi wtedy w awaryjny tryb pracy z odpowiednim zapisem w sterowniku, dotyczącym niewłaściwego ciśnienia w samej szynie paliwowej. Podczas awarii (zatarcia) pompy wysokiego ciśnienia dochodzi zawsze do przedostawania się szkodliwych opiłków do wnętrza magistrali – konieczna jest wtedy wymiana szyny wraz z czujnikiem ciśnienia i zaworem (również w przypadku pojawienia się wewnętrznych nieszczelności w połączeniach czujnika ciśnienia i zaworu z szyną paliwową).

Reklama

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł