Nasza strona www używa technologii wykrywającej konfigurację przeglądarki użytkownika oraz Ciasteczek (Cookie). Korzystanie z serwisu oznacza, że akceptujesz politykę prywatności i wyrażasz zgodę na używanie Cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.
Sprawdź politykę prywatności.
Szukaj

Airbag

Poduszka powietrzna – co to jest?

Jest to specjalnie ukształtowany worek, napełniany gazem wystrzelanym pirotechnicznie podczas zderzenia czołowego lub bocznego. Poduszka powietrzna (z ang. airbag), wchodzi w skład tzw. pasywnego systemu bezpieczeństwa, mającego na celu zamortyzowanie uderzenia kierowcy i pasażerów o elementy pojazdu w wypadku kolizji drogowej. Rozmiary poduszki powietrznej są ściśle określone i wynoszą 35–45 dm³ dla kierowcy i 60–75 dm³ dla pasażera. W myśl przepisów obowiązujących w krajach Unii Europejskiej, każdy fabrycznie nowy samochód musi być wyposażony w przynajmniej jeden airbag – czołową poduszkę powietrzną kierowcy.

Poduszka powietrzna – jak to działa?

Za prawidłowe działanie poduszki powietrznej odpowiadają tzw. czujniki bezwładnościowe, rozmieszczone w różnych miejscach pojazdu. Rozpoznają one siłę i kierunek zderzenia, zawiadując nad aktywacją odpowiednich poduszek. Czas pełnego otwarcia się (napełnienia azotem lub dwutlenkiem węgla), to kilka tysięcznych części sekundy od momentu rozpoczęcia zderzenia. Kierowca lub pasażer uderzający w poduszkę powoduje wypchnięcie z niej gazu, który uchodzi przez boczne otwory.

Poduszki czołowe – przed czym chronią?

W samochodach najczęściej montowane są dwa airbagi czołowe: kierowcy (standardowo) i pasażera (standardowo lub opcjonalnie). Pierwszy i nich (mniejszy), jest instalowany w kierownicy, drugi zaś – większy, znajduje się przeważnie nad schowkiem naprzeciw fotela pasażera. Zadaniem czołowych poduszek powietrznych jest ochrona głowy oraz klatki piersiowej kierowcy i pasażera przed uderzeniem w kierownicę i deskę rozdzielczą. Nowoczesne airbagi przednie charakteryzują się różnym stopniem napełnienia podczas aktywacji. Dzięki temu można dostosować stopień wypełnienia poduszki do siły uderzenia i w konsekwencji chronić podróżujących na przednich fotelach przed potencjalnymi obrażeniami. Airbag pasażera można samodzielnie dezaktywować: jest to niezbędne w sytuacji, kiedy przewozimy dziecko w foteliku na przednim siedzeniu. Wyłączenie poduszki pasażera odbywa się poprzez przekręcenie kluczykiem specjalnego zamka (w przednim schowku lub w bocznej części deski rozdzielczej po stronie pasażera).

Poduszki boczne i kolanowe – przed czym chronią?

W wyposażeniu opcjonalnym samochodów znajdują się również tzw. boczne poduszki powietrzne. W większości przypadków są one instalowane w zewnętrznych bokach oparć foteli – zawsze w komplecie, czyli dla kierowcy i pasażera. Auta klas wyższych oferują również poduszki boczne dla pasażerów tylnej kanapy. Zadaniem bocznych airbagów jest ochrona tułowia i kończyn górnych przed uderzeniami bocznymi. Aktywują się one po tej stronie pojazdu, po której nastąpiło uderzenie (po drugiej są nieaktywne). W samochodach montowane są również airbagi kolanowe (dla kierowcy i pasażera przedniego fotela). Poduszka kolanowa kierowcy znajduje się pod kolumną kierowniczą, airbag pasażera to często powiększona poduszka czołowa. Poduszki kolanowe chronią kolana przed skutkami uderzenia.

Kurtyny powietrzne – przed czym chronią?

W górnej części słupków montowane są (opcjonalnie) tzw. kurtyny powietrzne. Ich zadaniem jest ochrona głów kierowcy i pasażerów podczas uderzeń bocznych, jak również potencjalnego dachowania. Kurtyny powietrzne obejmują zazwyczaj pierwszy i drugi rząd siedzeń (są wyjątki), w przypadku modeli siedmioosobowych stosowane są również airbagi chroniące jednocześnie trzy rzędy siedzeń. Aktywowane są tylko kurtyny po stronie bocznego uderzenia.

Reklama

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł