Nasza strona www używa technologii Ciasteczek (Cookie). Korzystanie z serwisu oznacza Twoją zgodę na ich używanie zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.
Sprawdź politykę prywatności.

Filtr powietrza

Element układu dolotowego (doprowadzającego powietrze) silnika spalinowego, odpowiedzialny za oczyszczanie zasysanego do komory spalania powietrza z zanieczyszczeń (cząstek stałych, pyłów). Wyróżnia się filtry suche (powietrze przechodzi przez materiał filtracyjny) oraz mokre (medium filtracyjnym jest olej). W samochodach stosuje się głównie pierwszy typ filtrów.

Podstawowym zadaniem filtrów powietrza, jest ochrona silnika przed przedostawaniem się do jego wnętrza różnego rodzaju zanieczyszczeń wraz z zasysanym powietrzem. Filtry przyczyniają się zatem do ochrony jednostki napędowej przed zużyciem, a także tłumią uciążliwe hałasy.

Co jest w środku?

Filtr powietrza składa się z obudowy i umieszczonego w jej wnętrzu materiału filtracyjnego. Obudowa wykonana jest z poliuretanu, stanowiąc jednocześnie uszczelkę dla materiału filtracyjnego. Od dokładności jej przylegania do tego ostatniego zależy jakość filtracji zasysanego powietrza – dopuszczalna maksymalna utrata powietrza przez nieszczelności wynosi 200 cm³/min w przedziale temperatur od -40 do +100 st. C. Podstawowym materiałem stosowanym w większości filtrów montowanych w pojazdach, jest papier na bazie celulozy z różnymi dodatkami, nasączony dodatkowo żywicami. Zdolność pochłaniania zanieczyszczeń wynosi w granicach 190-220 g/m². W droższych filtrach stosowane są również materiały wielowarstwowe (pochłanianie w granicach 230-250 g/m²) oraz włókniny (900-1100 g/m²).

Po co te „plisy”?

Po zaglądnięciu do wnętrza obudowy filtra zauważymy, że papier filtracyjny nie jest gładki, ale ma charakterystyczne „plisy” zabezpieczone przed potencjalną deformacją za pomocą nitki kleju. Plisowanie jest zabiegiem celowym, zwiększa bowiem powierzchnię filtracyjną. Dodatkowo w celu zwiększenia chłonności filtrów, na płaskich powierzchniach papieru filtracyjnego wykonywane są specjalne przetłoczenia. Dzięki nim pomiędzy plisami pojawiają się szczeliny, w które wnikają i są zatrzymywane zanieczyszczenia. W droższych filtrach montowana jest również specjalna metalowa siatka, której zadaniem jest dodatkowe wzmacnianie konstrukcji filtra.

Kiedy wymieniać?

Filtry powietrza należy wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta danego pojazdu. Należy unikać jazdy z niedrożnym (zatkanym) filtrem, ponieważ wpływa to na niewłaściwy skład mieszanki paliwo-powietrznej i skutkuje wyższym spalaniem, a w konsekwencji przyspieszonym zużyciem silnika na skutek przedostawania się szkodliwych cząstek zanieczyszczeń.

Wymieniać czy oczyszczać?

Nie powinno się przeprowadzać czynności „oczyszczania” filtra za pomocą sprężonego powietrza w celu wydłużenia okresu jego użytkowania (usługę tę oferują niektórzy warsztatowcy). Dlaczego? Sprężone powietrze niszczy delikatne plisy materiału filtracyjnego, dlatego też należy zastępować zużyty filtr nowym. Należy pamiętać, aby po usunięciu zużytego wkładu filtracyjnego dokładnie wyczyścić obudowę. Przy samym montażu trzeba zwrócić szczególną uwagę na prawidłową pozycję wkładu – chodzi o to, aby uniemożliwić przedostawanie się do silnika niefiltrowanego powietrza.

 

Reklama

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł

AUTOCENTRUM.PL S.A.