Nasza strona www używa technologii Ciasteczek (Cookie). Korzystanie z serwisu oznacza Twoją zgodę na ich używanie zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.
Sprawdź politykę prywatności.

Elektryczny hamulec postojowy EPB

Elektryczny hamulec postojowy EPB (z ang. Electric Park Brake) – co to jest?

To hamulec pomocniczy, który jest aktywowany elektrycznie za pomocą specjalnego przycisku. Pozwala to wyeliminować tradycyjną dźwignię hamulca ręcznego uruchamianego w sposób mechaniczny.

Jaki hamulec?

We współczesnych pojazdach stosowane są dwa rozwiązania elektrycznego hamulca postojowego EPB. Pierwsze, opracowane przez firmę TRW, bazuje na elektrycznych silnikach umieszczonych w zaciskach tylnych hamulców. Poprzez specjalną przekładnię przesuwają one tłoczek, ściskając tarczę z klockami hamulcowymi. Z kolei propozycja firmy ATE jest modyfikacją tradycyjnego rozwiązania z linkami. Zastosowany w nim tzw. centralny aktywator zastępuje tradycyjną dźwignię hamulca, ale samo hamowanie odbywa się za pomocą tradycyjnych linek.

Dwa lub trzy w jednym

Elektryczny hamulec postojowy EPB, poza swoim podstawowym przeznaczeniem, może również pełnić funkcję asystenta podjazdu pod wzniesienie (Hill Hold), a w bardziej rozbudowanych wersjach zapewniać automatyczne hamowanie pojazdu po zatrzymaniu (Auto Hold).

Elektryczny hamulec postojowy EPB – zalety

W odróżnieniu od mechanicznego hamulca ręcznego, który blokuje tylko koła jednej osi (najczęściej tylnej), EPB zwykle hamuje wszystkimi kołami. Wykorzystuje w tym celu zarówno układ hydrauliczny, jak i system ABS. Wpływa to na znaczącą poprawę skuteczności i bezpieczeństwa hamowania.

Elektryczny hamulec postojowy EPB – wady

Podstawowym minusem jest jego awaryjność – szczególnie w okresie zimowym, kiedy dochodzi do zamarznięcia zacisków hamulcowych. Ponadto w silnikach sterujących pracą tylnych zacisków, stosunkowo szybko zużywają się szczotki. W niektórych przypadkach może też dojść do trudności lub wręcz niemożności zwolnienia EPB – dzieje się tak np. w przypadku mocno rozładowanego akumulatora. Jak eksploatować elektryczny hamulec postojowy EPB? Przed sezonem zimowym należy dokładnie skontrolować układ hamulcowy i wymienić np. zużyte zaciski. Problemy mogą być również z klockami hamulcowymi, szczególnie w rozwiązaniu zaproponowanym przez TRW. Operację ich wymiany należy wykonywać przy pomocy specjalnego urządzenia, pozwalającego na cofnięcie tłoczków, kalibrację zacisków i diagnostykę. Ponadto kalibrację i diagnostykę należy dokonywać na specjalistycznym sprzęcie.

Reklama

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł