Nasza strona www używa technologii Ciasteczek (Cookie). Korzystanie z serwisu oznacza Twoją zgodę na ich używanie zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.
Sprawdź politykę prywatności.

Dyferencjał

Dyferencjał – co to jest?

To mechanizm, zwany również różnicowym lub przekładnią różnicową, którego zadaniem jest kompensacja różnicy prędkości obrotowej półosi kół na osi napędowej, podczas pokonywania przez nie odcinka drogi o różnych długościach. Chodzi tu o zdolność pojazdu do bezproblemowego poruszania się po łuku, kiedy koła lewe i prawe pokonują różne odległości.

Jak zbudowany i jak działa?

Dyferencjał składa się z koła talerzowego przekładni głównej, które jest na stałe przymocowane do obudowy. Napędza je koło zębate przenoszące moment obrotowy z silnika pojazdu. Wewnątrz obudowy znajdują się ponadto jeszcze dwa inne rodzaje kół zębatych: koła koronowe i satelity. Pierwsze z nich są połączone za pomocą wielowypustu z półosiami. Skutkuje to tym, iż jeśli obraca się koło lewe lub prawe, to obraca się też półoś przymocowana do tego koła zębatego. Z kolei satelity są połączone z kołami koronowymi i obracają się wokół czopów krzyżaka, na których są zamocowane (krzyżak obraca się razem z obudową). W sytuacji gdy koła samochodu obracają się z taką samą prędkością, działanie mechanizmu różnicowego nie jest potrzebne. Natomiast w przypadku wystąpienia różnicy prędkości obrotowych pomiędzy kołami samochodu, rozpoczyna się działanie satelitów. Poruszają się one nadal razem z kołami koronowymi, ale różnica w ilości obrotów pomiędzy prawym, a lewym kołem koronowym wymusza obrót satelitów wokół ich własnej osi  oraz krzyżaka, a tym samym zainicjowanie działania mechanizmu różnicowego. Obrót satelitów wokół krzyżaka powoduje, że prędkość obrotowa drugiego koła zmniejsza się o taką samą wartość, o jaką wzrosła prędkość koła pierwszego.

Z przekładniami planetarnymi

Zamiast satelitów, w mechanizmach różnicowych spotyka się też przekładnie planetarne w postaci pary kół walcowych. Rozwiązanie z przekładniami planetarnymi jest jednak rzadziej spotykane, głównie ze względu na swoje skomplikowanie oraz wzrost masy własnej całego dyferencjału.

 

Działanie mechanizmu różnicowego doskonale obrazuje film nakręcony na zlecenie koncernu Chevrolet

(http://www.youtube.com/watch v=K4JhruinbWc&feature=related).

Reklama

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł

AUTOCENTRUM.PL S.A.