Nasza strona www używa technologii Ciasteczek (Cookie). Korzystanie z serwisu oznacza Twoją zgodę na ich używanie zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.
Sprawdź politykę prywatności.

Docieranie

Docieranie silnika – co to jest?

Procedura docierania jednostki napędowej – bardziej dokładnie określana mianem ścierania, polega na odpowiednim ułożeniu się poszczególnych elementów składowych silnika, a właściwie starciu minimalnej warstwy metalu z elementów ciasno spasowanych fabrycznie. Należało ją przeprowadzać w pojazdach starego typu przez pierwsze kilka tysięcy kilometrów, a dotarcie musiało się odbywać w sposób równomierny, bez korzystania pełnej mocy jednostki napędowej. Chodziło to to, aby powierzchnie stykające się ze sobą ścierały się równo, gwarantując optymalny luz i trwałość jednostki napędowej – poszczególne elementy nie były hartowane, zaś utwardzenie powierzchowne następowało podczas ich rozgrzewania i schładzania. Agresywna jazdy w nowych pojazdach z napędem starego typu, kończyła się w wielu przypadkach szybkim przegrzaniem silnika, zatarciem tłoków lub wału korbowego.

Pojazdy współczesne – co z docieraniem?

We współczesnych konstrukcjach nie trzeba już docierać silników, ponieważ są one już w momencie wyjazdu z salonu przygotowane do zwykłej eksploatacji. Podczas produkcji stosuje się m.in. utwardzanie metodą azotowania. Polega to na nasyceniu zewnętrznej warstwy wału azotem, w punktach gdzie występuje zwiększone tarcie. Poza tym o wiele lepsza jest precyzja montażu, skuteczniejsze chłodzenie i smarowanie.

Nowy samochód – jak się z nim obchodzić?

Pomimo braku konieczności docierania, powinno się na początku eksploatacji ostrożnie traktować te podzespoły, w których pojawia się tarcie. Chodzi tu głównie o silnik, skrzynię biegów czy układ przeniesienia napędu. Należy unikać wciskania pedału przyspieszenia do oporu, zalecane jest też korzystanie ze średniego zakresu obrotów: w przypadku jednostek benzynowych do ok. 3,5 tys. obr./min, wysokoprężnych zaś do 2,5 tys. obr./min. Należy przy tym pamiętać, iż również zbyt niskie obroty są szkodliwe (jazda na bardzo krótkich dystansach). W nowym samochodzie docierają się też hamulce i sprzęgło: elementy te dopiero po czasie zaczynają ściśle do siebie przylegać. Ostre hamowanie może powodować punktowe przegrzanie tarczy i jej wykrzywienie. Niebezpieczna dla silnika (przez cały czas eksploatacji pojazdu) jest ponadto dynamiczna jazda, przed osiągnięciem przez układ napędowy optymalnej temperatury pracy.

Reklama

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł

AUTOCENTRUM.PL S.A.