Nasza strona www używa technologii Ciasteczek (Cookie). Korzystanie z serwisu oznacza Twoją zgodę na ich używanie zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.
Sprawdź politykę prywatności.

Czujnik poziomu oleju

Czujniki poziomu oleju – co to takiego?

Są to specjalne mierniki monitorujące bieżący poziom i zużycie oleju silnikowego, zastępujące manualne miarki w postaci „bagnetu” zanurzonego w misie olejowej. Czujniki poziomu oleju stosuje się w samochodach począwszy od lat 90. minionego stulecia, pierwsze z nich znalazły się m.in. w niektórych modelach producentów francuskich (np. Renault Laguna I). Pełniły one jednak wtedy wyłącznie funkcję pomocniczą: poziom oleju był wskazywany za pomocą wyświetlacza licznika kilometrów lub wskaźnika temperatury silnika, zaś do manualnego odczytu kontrolnego służyła tradycyjna miarka na bagnecie.

Jakie czujniki?

Obecnie w samochodach można spotkać dwa typy czujników monitorujących olej silnikowy, różniące się od siebie oferowanymi funkcjami. Pierwszy z nich to czujniki termiczne nadzorujące dwa najistotniejsze parametry oleju silnikowego, czyli jego poziom i temperaturę (stosowane m.in. w Volkswagenie Passacie B5 i VW Crafter 35 2.5 TDI). Bardziej rozbudowane są czujniki pojemnościowe: nadzorują one dodatkowo stopień zużycia i jakość oleju silnikowego. Znajdziemy je głównie w modelach BMW, np. X6 E71 xDrive 35i oraz Mercedesach (W211 E270 CDI).

Jak to działa?

Sygnały z czujnika poziomu oleju silnikowego są przesyłane do sterownika jednostki napędowej, za pomocą dwóch (w przypadku czujników termicznych) lub trzech impulsów (czujniki pojemnościowe), modulowanych tzw. współczynnikiem wypełnienia impulsów PWM (z ang. Pulse Width Modulation). Pierwszy impuls dostarcza informację o aktualnej temperaturze oleju silnikowego, drugi powiadamia o jego poziomie, trzeci zaś – w przypadku czujników pojemnościowych, informuje kierującego o stopniu zużycia oraz jakości oleju silnikowego. Pomiary temperatury, poziomu, stopnia zużycia oraz jakości oleju, są dokonywane w sposób ciągły, od włączenia zapłonu do wyłączenia silnika. W przypadku wykrycia przez czujnik zbyt niskiego poziomu oleju, na wyświetlaczu deski rozdzielczej pojawia się stosowna informacja: +1l, czyli uzupełnij olej dolewając jeden litr.

Kiedy diagnozować?

Fachowcy doradzają, aby okresowo kontrolować funkcjonowanie czujników pomiaru parametrów oleju silnikowego. Ich diagnostyka rozpoczyna się od połączenia komputera ze sterownikiem silnika. W przypadku wykazania błędów na komputerze diagnostycznym, szczegółowo sprawdzana jest wiązka przewodów pomiędzy sterownikiem silnika a czujnikiem. Jest to ważne, ponieważ w przypadku czujników pomiaru parametrów oleju silnikowego montowanych w jednostkach wysokoprężnych, ich zasilanie odbywa się dwojako: od zapłonu prądem o napięciu 12V oraz ze sterownika silnika EDC (z ang. Electronic Diesel Control, napięcie 5V).

Reklama

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł

AUTOCENTRUM.PL S.A.