Nasza strona www używa technologii Ciasteczek (Cookie). Korzystanie z serwisu oznacza Twoją zgodę na ich używanie zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.
Sprawdź politykę prywatności.

Cx

Współczynnik oporu aerodynamicznego (powietrza), a dosłowniej doskonałość oporu (czyli, im bardziej opływowy kształt przedmiotu, tym wartość Cx jest niższa); w przypadku aut osobowych jest to wartość liczbowa współczynnika Cx określająca opór stawiany przez karoserię poruszającego się auta opływającemu go powietrzu (waha się między 0,3 a 0,6). W praktyce oznacza to, że im karoseria auta ma bardziej opływowy kształt, tym stawia mniejszy opór i potrzebna jest mniejsza ilość energii (czyt.: paliwa), by ten opór przezwyciężyć. Mierzy się go w tunelu aerodynamiczny, gdzie na stojące auto kieruje się strumień powietrza. Następnie mierzy się siłę powietrza, jaka działa na ten obiekt. Im większa siła, tym gorszy współczynnik oporu powietrza (konkludując, wartość Cx zależy tylko i wyłącznie od kształtu danego obiektu). Analizując wzór na siłę oporu powietrza (Fa), którą należy przezwyciężyć, by wprawić auto o powierzchni czołowej „A” w ruch z prędkością „V” Fa = 0,048*Cx*A*V*V okazuje się, że wszystkie składowe powyższej zależności, za wyjątkiem jednej, są stałe dla danego auta (Cx - stałe, powierzchnia czołowa A - stała). Wyjątkiem jest prędkość, która w sposób liniowy wpływa na opór aerodynamiczny (Fa). Siła oporu powietrza (Fa) jest wprost proporcjonalna do kwadratu prędkości auta. Upraszczając, można przyjąć, że wraz ze wzrostem prędkości auta opór powietrza (jak i zużycie paliwa) wzrastają w sposób geometryczny (choć to także nie jest do końca prawdą, gdyż zapotrzebowanie na paliwo zależy od zdecydowanie większej liczby czynników, niż tylko prędkości auta).
Reklama

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł