Nasza strona www używa technologii Ciasteczek (Cookie). Korzystanie z serwisu oznacza Twoją zgodę na ich używanie zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.
Sprawdź politykę prywatności.

Chłodnica

Czym jest chłodnica samochodowa?

Jest to rodzaj wymiennika ciepła używanego do chłodzenia silników pracujących w pojazdach mechanicznych. Chłodnica ma formę panelu złożonego z poziomych lub pionowych cienkich rurek oraz odprowadzającego ciepło ożebrowania z cienkiej blachy.

Jak funkcjonuje?

Chłodnice dobierane są w zależności do pojemności silnika oraz jego konstrukcji. Najczęściej stosowanym medium chłodzącym w układzie chłodzenia jest ciecz w postaci wodnego roztworu glikolu etylenowego. Przez panel chłodnicy przepływa również powietrze (samoistnie w czasie jazdy, lub w sposób wymuszony za pomocą wentylatora, np. podczas postoju pojazdu). Funkcjonowanie chłodnicy zapewnia z jednej strony odpowiednią temperaturę cieczy chłodzącej (poniżej punktu wrzenia), z drugiej natomiast nie pozwala na nadmierne przechłodzenie silnika (poniżej temperatury 80 st. C termostat zamyka przepływ cieczy chłodzącej przez chłodnicę).

Chłodnice z okrągłymi rurkami – zalety, wady, co się psuje?

Ten rodzaj mechanicznie składanych chłodnic (do niedawna najczęściej montowanych w samochodach) ma najistotniejszą wadę, którą jest zbyt mała powierzchnia oddająca ciepło ze względu na okrągły przekrój rurek. Chłodnice te są narażone na rozszczelnienia ze względu na drgania pochodzące od silnika, a także wycieki płynu na skutek parciejących uszczelek.

Chłodnice z owalnymi rurkami – zalety, wady, co się psuje?

Ich zaletę stanowi znacznie większa powierzchnia oddająca ciepło (dzięki spłaszczonemu przekrojowi rurek), wadą jest natomiast niewielka sztywność całej konstrukcji. Psują się te same elementy, jak w przypadku chłodnic z okrągłymi rurkami – uszczelki i rozszczelnienia.

Chłodnice z owalnymi rurkami zespolonymi z lamelami – zalety, wady, co się psuje?

W przypadku tych chłodnic owalne rurki są trwale zespolone z lamelami oraz aluminiowymi bokami (z zamontowanymi plastikowymi zbiornikami chłodnicy). Plus stanowią zastosowane w nich uszczelnienia gumowe typu o-ring, a także duża sztywność i wytrzymałość całej konstrukcji. Minusem jest wysoki koszt wytwarzania tych chłodnic.

Chłodnice z aluminium – zalety, wady, co się psuje?

Chłodnice aluminiowe nie zawierają elementów wykonanych z gumy i tworzyw sztucznych. Charakteryzują się wysoką zdolnością do oddawania ciepła, sztywnością i wytrzymałością. Montowane są fabrycznie w samochodach wysokich klas (z bardzo wysilonymi silnikami) oraz w samochodach rajdowych. Wadę chłodnic aluminiowych stanowi ich bardzo wysoka cena.

Reklama

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł

AUTOCENTRUM.PL S.A.