Nasza strona www używa technologii Ciasteczek (Cookie). Korzystanie z serwisu oznacza Twoją zgodę na ich używanie zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.
Sprawdź politykę prywatności.

Backfire (eksplozja niekontrolowana)

Backfire – co to takiego?

Zjawisko to, określane również jako eksplozja niekontrolowana, jest jednym z najpoważniejszych i najgroźniejszych następstw wynikających z eksploatacji nieprawidłowo zainstalowanego układu LPG lub CNG.

Gdzie powstaje?

Niekontrolowane wybuchy mieszanki paliwowo-powietrznej mają miejsce w kolektorze ssącym. Eksplozja taka powoduje często pęknięcie, a nawet rozerwanie kolektora. W takich sytuacjach uszkodzeniu ulega również przepływomierz powietrza i czujnik ciśnienia bezwzględnego (tzw. MAP). Silny backfire może też spowodować pojawienie się ognia w komorze silnika i w konsekwencji doprowadzić do groźnego w skutkach pożaru.

Dlaczego następują wybuchy?

Na niekontrolowane eksplozje mieszanki paliwowo-powietrznej wpływa wiele czynników, np. obecność węglowodorów dopalających się w kolektorze wydechowym po otwarciu zaworu wydechowego. Powstająca w ten sposób wysoka temperatura, przy jednoczesnym otwarciu zaworów ssącego i wydechowego, prowadzi do zainicjowania zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej znajdującej się w kolektorze ssącym. Na powstawanie zjawiska backfire może mieć również wpływ skład mieszanki: po gwałtownym uchyleniu przepustnicy następuje znaczne zubożenie mieszanki paliwowo-powietrznej, za co odpowiedzialne jest podciśnienie w kolektorze ssącym.

Jak zapobiegać temu zjawisku?

W samochodowych układach zasilania gazem stosuje się różnego rodzaju zabezpieczenia, mające minimalizować ryzyko powstawania groźnego zjawiska backfire. Jednym z nich są tzw. klapy zwrotne, których podstawowym zadaniem jest bezpośrednia ochrona kolektora ssącego, a także przepływomierza powietrza (wypuszczanie zapalonych już gazów z kolektora i niedopuszczanie do ich dopalania się w jego wnętrzu). Zjawisko backfire minimalizuje również dbałość o cewkę zapłonową, świece oraz przewody wysokiego napięcia. W układach zasilanych gazem dochodzi bowiem do ich szybszego zużycia eksploatacyjnego, niż w silnikach benzynowych. W świecach wypalają się elektrody, zaś izolacja przewodów wysokiego napięcia traci odporność na przebicia. Niekontrolowaną eksplozję mogą również powodować niedomykające się zawory, osady gromadzące się na elektrodach świec oraz niewłaściwy skład mieszanki paliwo-powietrznej.

Reklama

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł

AUTOCENTRUM.PL S.A.