Nasza strona www używa technologii Ciasteczek (Cookie). Korzystanie z serwisu oznacza Twoją zgodę na ich używanie zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.
Sprawdź politykę prywatności.

ASR

ASR (z ang. Acceleration Slip Regulation, Anti Skid Regulation, Automatic Stability Regulation) – co to jest?

To system kontroli trakcji stosowany obecnie praktycznie we wszystkich samochodach. Jego podstawowym zadaniem jest zabezpieczanie przed poślizgiem kół napędzanych przy ruszaniu, pokonywaniu wzniesienia, a także przyspieszaniu na zakręcie.

Jak to działa?

Działanie systemu ASR jest podobne do ABS (we współczesnych samochodach stanowi on uzupełnienie i rozszerzenie systemu ABS, ponadto układy te są ze sobą zintegrowane  - mają wspólną centralkę elektroniczną). Na bieżąco monitorowane są prędkości obrotowe kół. Jeżeli różnica prędkości kół napędzanych oraz nienapędzanych przekroczy określoną dopuszczalną wartość, wtedy następuje zmniejszenie momentu napędowego na koła napędzane. Nowoczesne systemy ASR w swoim działaniu wykorzystują również układ hamulcowy, co w znaczącym stopniu zwiększa efektywność działania systemu.

Z przepustnicą lub elektronicznie

Układ ASR steruje ponadto pracą silnika (niezależnie od reakcji kierującego). W tradycyjnych rozwiązaniach stosowana jest dodatkowa przepustnica, w nowszych układ elektroniczny, składający się z czujnika położenia pedału przyspieszania, sterownika i silnika wykonawczego. W dieslach redukcja momentu obrotowego następuje poprzez zmniejszenie dawki paliwa podawanego przez pompę. W przypadku gdy konieczna jest gwałtowna redukcja momentu obrotowego silnika, następuje całkowite odłączenie zapłonu (przy odcięciu wtrysku w poszczególnych cylindrach). Aby zmniejszenie momentu odbywało się w sposób łagodniejszy, wykorzystywane jest zmniejszanie kąta wyprzedzenia zapłonu.

Reklama

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł

AUTOCENTRUM.PL S.A.