Nasza strona www używa technologii Ciasteczek (Cookie). Korzystanie z serwisu oznacza Twoją zgodę na ich używanie zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki.
Sprawdź politykę prywatności.

ACC (Adaptive Cruise Control)

ACC – co to jest?

ACC (z ang. Adaptive Cruise Control), jest to rozbudowana wersja tempomatu pierwszej generacji CCS (z ang. Cruising Control System), określana mianem aktywnego tempomatu. Obecnie w pojazdach możemy spotkać dwie kolejne generacje aktywnych tempomatów: pierwsza pojawiła się po raz pierwszy w samochodach japońskich w połowie lat 90. ubiegłego wieku, druga – od 1998 roku montowana jako system Distronic w Mercedesach klasy S. Aktywne tempomaty różnią się one od siebie przede wszystkim stopniem redukowania prędkości, aż do pełnego zatrzymania włącznie.

Jak to działa – tempomat CCS

Za pomocą specjalnego przycisku, umieszczonego zazwyczaj przy kole kierownicy, zatwierdzana jest wybrana prędkość jazdy. Sterownik pobiera sygnał prędkości jazdy z czujników w kołach i sterując mocą silnika utrzymuje zadaną prędkość. Przerwanie działania tempomatu odbywa się poprzez naciśniecie pedału hamulca – po naciśnięciu na pedał przyspieszenia (przy włączonym tempomacie), samochód przyspieszy. Po zwolnieniu pedału gazu, urządzenie zredukuje prędkość jazdy do zadanej wcześniej wartości, a następnie będzie ją utrzymywało.

Jak to działa – aktywny tempomat I generacji

ACC korzysta ze specjalnego czujnika (radaru), umieszczanego za atrapą chłodnicy. Jego zasięg obejmuje około 100 metrów drogi na pasie przed pojazdem. W razie wykrycia zbyt małego dystansu od auta poprzedzającego, system zaczyna obniżać prędkość samochodu do minimalnej prędkości wynoszącej 30 km/h. Do pełnego jej wytracenia i zatrzymania pojazdu potrzebna jest ingerencja kierowcy, informowanego sygnałem alarmowym o konieczności nacisku na pedał hamulca.

Jak to działa – aktywny tempomat II generacji

Urządzenia te umożliwiają nie tylko maksymalne wytracenie prędkości, ale również całkowite zatrzymanie samochodu w krytycznej sytuacji drogowej, dzięki współdziałaniu m.in. z systemem ESP. Oprócz zamontowanego z przodu samochodu czujnika radarowego długiego zasięgu (zakres jego efektywnego działania został zwiększony dwukrotnie, w porównaniu z aktywnymi tempomatami pierwszej generacji), ACC drugiej generacji dysponuje również dodatkowo czujnikiem radarowym krótkiego zasięgu. Jest on w stanie śledzić nawet ponad 30 ruchomych obiektów jednocześnie (na przestrzeni od 0,2 do 30 metrów przed pojazdem). W momencie wystąpienia krytycznej sytuacji, wysyłany jest sygnał potrzebny do pełnego zadziałania układu hamulcowego i w konsekwencji zatrzymania samochodu. Najbardziej rozbudowane wersje tempomatów ACC drugiej generacji współpracują ponadto z innymi układami zamontowanymi w pojazdach, m.in. z systemem Start/Stop, umożliwiającym wyłączanie silnika i ponowne ruszanie oraz układem PreSafe, osuszającym hamulce i napinającym pasy w celu uchronienia przed skutkami ewentualnej kolizji.

Reklama

Szukaj wg kategorii

Ilość haseł: 992

Szukaj alfabetycznie

Nie ma haseł rozpoczynających się na te literę.

Lista haseł

AUTOCENTRUM.PL S.A.